Hudson TerraPlane • 19372019-01-16T16:16:10+00:00

Project Description

TerraPlane vuodelta 1937 sai uuden elämän Akaan Verhoomossa

hudson terraplanehudson terraplane mittaristo

– Vanhoissa autoissa on luonnetta, sanoo Terhi Strengell. Väitteeseen on helppo uskoa Akaan Verhoomon hallissa, josta löytyy Strengellin kunnostama vuoden 1937 Hudson TerraPlane. Se on nyt saatettu alkuperäiseen asuunsa. Enää viimeistellään ja hiotaan lopputulosta täydelliseksi.
TerraPlane on kaunis kuin koru: linjat ovat muhkean pyöreät, yksityiskohdat huolella mietittyjä ja tehtyjä. Tunnelman voi tavoittaa, jos muistelee gangsterielokuvien autoja.
Terhi Strengell katseli hiljattain televisiosta uudempaa Mustanaamio-elokuvaa. Siinä kaartelevaa TerraPlanea hän sitten tarkasteli pysäytyskuvien avulla edestakaisin, kun muu perhe olisi jo halunnut jatkaa juonen seuraamista. Vanhoista autoista onkin työn myötä tullut Strengellin intohimo.
– Nykypäivän autot ovat muovisia ja teknisiä. Ennen autoihin käytettiin puuta ja metallia, ne olivat todellisia taidonnäytteitä, Strengell sanoo, ja esittelee hartaana TerraPlanen sisäovien puuosien kauniita ootrauksia. Ovenkahvatkin ovat kuin huolella tehtyjä koristeita.
– Kyllä minä joka kerta rakastun kunnostamaani esineeseen, oli kyseessä sitten auto tai huonekalu, siihen kehittyy projektin aikana niin kiinteä suhde, hän kuvaa.

hudson terraplane istuimethudson terraplane sisusta

Ladosta uuteen elämään

Myös omistajalla on vanhaan autoonsa kiinteä suhde, joten yhteistyö ja luottamus omistajan ja kunnostustyötä tekevän välillä ovat olennaisen tärkeitä. Myös TerraPlane on kunnostettu omistajan kanssa tiiviissä yhteistyössä, pieteetillä ja alkuperäisen TerraPlanen henkeä kunnioittaen.
– Ei löydy ristipäisiä ruuveja, ei. Tässä on alkuperäisiä johtoja ja puuvillaa, heinää ja juuttia istuimissa, Strengell kuvailee.
Alkuperäisiä osiakin saatiin säästettyä, esimerkiksi takatilan potkumatto ja etuistuinten takaosan pelkääjän hihna ovat 1930-luvulta.
– Nykyisen omistajan isä osti tämän veljeltään 1950-luvulla. Veli taas oli hankkinut sen Parolasta Pelkolan kartanosta 1930-luvulla, Terhi Strengell kertoo.
TerraPlane oli sodan aikana myös armeijan käytössä. Liekö tuolloin hävinnyt takapenkki, joka on ainoa kokonaan uudelleen tehty osa. Sodasta palattuaan auto oli käytössä aina vuoteen 1959.
– Omistaja oli veljensä kanssa nuorena ajanut sillä päin lyhtypylvästä. Vasen pyörä ei enää pyörinyt, joten autolla pääsi ajamaan vain isoa ympyrää, Terhi Strengell kertoo.
– TerraPlane siirrettiin latoon, jossa se lepäili useamman vuosikymmenen. Kun omistaja kahdeksan vuotta sitten kaivoi auton esiin ja alkoi purkaa sitä, hiiret hyppivät ulos. Auton raato oli täynnä hiirten pesiä, Strengell kertoo.
Väsähtänyt ja unohduksissa ollut autovanhus sai uuden elämän kunnostuksen myötä. Moottorista alkaen kaikki on uusittu.

hudson terraplane keula

Suunnittelu on kaiken perusta

Terhi Strengell iloitsee siitä, että tämän TerraPlanen tarina on tallessa. Hän kehottaakin vanhojen autojen omistajia kirjaamaan auton tiedossa olevat vaiheet talteen.
– Kun autolla on tarina, se saa sielun.
Vanhoihin autoihin, myös TerraPlaneen, löytyy yllättävän hyvin osia varsinkin Yhdysvalloista. Valmiiden osien myötä kunnostustyö helpottuu, mutta paljon on tehtävä alusta saakka käsityönä. Esimerkiksi sisätilan ovipintoja varten Strengell teki alkuperäisten avulla ensin alkumallit tavallisesta pahvista. Vasta kun kaikki kappaleet istuivat paikoilleen kuin hansikas käteen, alkoi varsinaisten osien tekeminen tervapahvista.
– Työ alkaa valokuvista, joista alkuperäistä mallia, tyyliä ja henkeä lähdetään etsimään, Strengell kertoo.
– Suunnittelu on olennainen osa prosessia. On annettava aikaa miettimiselle. Tätä autoa olen tehnyt puoli vuotta, mutta toisaalta en ole tehnyt vain tätä, vaan muut työt ovat kulkeneet rinnalla koko ajan. Mutta tämä on mukavaa työtä, ihanaa. Esimerkiksi kun piti mallata ja vääntää noita sisäosia, mietin, että miten nämä oikein menee, ja kun sitten oivalsin, niin se oli hieno tunne.
Entisöintipuuseppä ja verhoilija Terhi Strengell aloitti uransa Toijalan Autoverhoomossa Leo Laakson opissa. Ostettuaan yrityksen Strengell muutti sen nimeksi Akaan Verhoomo. Pääosin kunnostetaan ja verhoillaan veneitä, museoautoja ja huonekaluja.
Autoja Strengell on pannut kuntoon jo useampia, 1930-luvun autoistakin kokemusta on myös Fordin kunnostuksesta. Tieto hyvästä työstä kiirii eteenpäin suusta suuhun.
– Asiakkaat ovat pääosin Helsinki – Jyväskylä –akselilta, Strengell kertoo.
– Seuraavaksi alan kunnostaa hippivolkkaria, Kleinbusia.

Kirjoittanut Tuulia Matilainen

Project Details

Categories: